Žeriavové a vyslobodzovacie vozidlo AV-15
Špeciálne vozidlo AV-15 je určené na :
- vyslobodzovanie a odsun poškodenej alebo uviaznenej pásovej a kolesovej vojenskej techniky
- vykonávanie žeriavových prác s bremenami s max. hmotnosťou 15 t v poľných podnienkach, alebo vo vojenských opravárskych zariadeniach
- vykonávanie potrebných terénnych úprav a zemných prác buldozérovou radlicou
Vozidlo nahradilo v ČSLA zastarané žeriavové tanky JT-34 a vojenské autožeriavy AV-8 vyrábané v 60-tych a 70-tych rokoch.
Prvé vývojové práce začali v roku 1972 na základe požiadavky tankovej a automobilovej správy MNO ČSSR. Prvá časť vývojových prác riešila konštrukciu na báze podvozku TATRA 813, po prechode výroby TATRY na typ T-815 v Martine rekonštruovali AV-15 na podvozok T-815. Vývoj bol ukončený v roku 1979. Pôvodným výrobcom mal byť ZTS n.p. Martin.
Výrobok mal vhodným spôsobom vykrývať určitý výpadok výroby a zamestnanosti spôsobený prechodom výroby tankov T-55A na tanky T-72. Napokon výrobu pridelili ZTS n.p. Košice, ktorý sa špecializoval na účelové automobily. Overovacia séria bola vyrobená roku 1983 a od roku 1984 začala sériová výroba.
Výrobok bol dodaný ČSLA a exportovaný do NDR a do Indie.
Hlavné technické parametre AV-15
- úplná pohotovostná hmotnosť vozidla - 30 000 kg
- max. rýchlosť - 70 km/h
- merný výkon - 8,83 kW/t
- žeriav - kyvný s teleskopickým výložníkom/360 st. (vyrábaný vo VSS Košice)
- max. nosnosť - 15 000 kg
- max. vyloženie - 7,7 m, 11,4 m s otoč. nadstavcom
- nosnosť pri max. vyložení 11,4 m - 4000 kg
- hlavný naviják - s vertikálnou osou otáčania - na ložisku otače žeriavu
- ťažná sila pri priamom ťahu - 147 kN
- ťažná sila cez dve kladky - 442 kN
- pracovná dĺžka lana - 150 m
- pomocný naviják s dĺžka lana - 320 m
- buldozérové zariadenie - typ BZ 815
Pohony žeriavu aj navijákov sú hydrostatické.